CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, August 1, 2010

Sambutan Hari Pahlawan Catat Sejarah Baru

Sambutan Hari Pahlawan catat sejarah baru



KUALA LUMPUR 31 Julai - Sambutan Hari Pahlawan peringkat kebangsaan tahun ini mencatat sejarah apabila buat kali pertama tidak disambut di Tugu Negara sebaliknya diadakan di Dataran Merdeka di sini.
Upacara mengalungkan bunga di tugu peringatan yang menjadi acara tetap sebelum ini, juga tidak lagi diadakan pada sambutan hari ini.

Ini selaras nasihat Majlis Fatwa Kebangsaan <klik disini> supaya sambutan Hari Pahlawan tidak diadakan di kawasan mempunyai patung manusia manakala upacara mengalungkan bunga dimansuhkan kerana kedua-duanya bertentangan dengan Islam.

Pun begitu, perubahan lokasi tidak sedikit pun menjejaskan sambutan Hari Pahlawan tahun ini apabila ia masih berlangsung dengan penuh istiadat ketenteraan dan bersemangat.

Ini terbukti dengan kehadiran ramai bekas anggota tentera dan polis yang sebelum ini berjuang mempertahankan kedaulatan negara selain turut menarik minat puluhan diplomat asing.

Pada tahun ini, 806 anggota pasukan keselamatan dan bekas anggota keselamatan mengambil bahagian dalam upacara perbarisan yang menjadi sebahagian daripada atur cara wajib sambutan.

Sambutan berkenaan dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.
Hadir sama, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Selain itu, Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Azizan Ariffin; Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan semua panglima cabang Angkatan Tentera Malaysia (ATM) juga hadir.

Dalam sambutan pada hari ini, acara baru ialah persembahan pantomin bertajuk 'Pertempuran Bukit Candu'.
Persembahan pantomin itu bertujuan mengimbau keberanian Leftenan Adnan Saidi mempertahankan nusa dan bangsa daripada serangan tentera Jepun sehingga ke titisan darah terakhir.

Terdahulu, majlis dimulakan dengan pemeriksaan perbarisan kawalan kehormat utama oleh Tuanku Mizan sebelum tiupan paluan akhir bagi membolehkan Jalur Gemilang diturunkan diikuti bacaan sajak pahlawan.
Sejurus pantomin 'Pertempuran Bukit Candu' selesai, paluan fajar sekali lagi ditiupkan, kali ini bertujuan menaikkan Jalur Gemilang.

Majlis kemudiannya diteruskan dengan titah Tuanku Mizan dan serentak dengan itu laungan 'Daulat Tuanku' tiga kali sebelum sambutan diakhiri dengan bacaan doa.

sumber: Utusan Malaysia


pautan luar: (http://e-fatwa.intranetportal.my) 





0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)