CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, March 20, 2012

perang OBUA

OPERATIONS IN BUILT UP AREA.......

Latihan tempatan baru-baru ini, anggota wataniah skill telah didedahkan dengan satu perlajaran baru. kelas yang dikendalikan oleh Mejar Nadzeri selaku merangkap CO Batalion 2 telah memberi beberapa taklimat ringkas mengenai perang OBUA atau Operations in Built Up Area.

APA ITU PERANG OBUA?? OBUA is combat conducted in urban areas such as towns and cities. Urban combat is very different from combat in the open at both the operational and tactical level. Complicating factors in urban warfare include the presence of civilians and the complexity of the urban terrain.  sumber: wikipedia

konklusinya, OBUA merupakan perang yang dijalankan di kawasan bandar ataupun bangunan-bangunan. Gerakan OBUA terbahagi kepada dua iaitu gerakan defensive dan gerakan offensive.

gerakan defensive ialah gerakan yang dilakukan untuk mempertahankan sesebuah bangunan atau kawasan terbina. sebagai contoh, bangunan bersejarah, bank, bangunan yang terdedah kepada serangan musuh dengan mudah, kawasan terbina yang tidak mempunyai perlindungan yang secukupnya dan sebagainya. 

gerakan offensive pula dilakukan untuk memecahkan benteng pertahanan, sebagai persediaan untuk gerakan akan datang serta tamparan psikologi kepada musuh. sebagai contoh, gerakan offensive berperanan dalam menyediakan keperluan asas, menyediakan peralatan tambahan dan peralatan khas, melakukan pembersihan, bantuan tembakan, pembersihan jalan dan sebagainya. 


ahli wataniah juga didedahkan dengan bagaimana untuk mengambil kedudukan dalam melakukan serangan atau tembakan. kedudukan senjata haruslah betul agar tidak diketahui musuh. pemilihan lengkok tembakan juga haruslah terancang agar tidak berlaku serangan ke kawasan yang sama oleh anggota yang sama. 


selain itu, beberapa persiapan sebelum melakukan serangan hendaklah dilakukan. antaranya  menebuk lubang pada dinding dan syiling sebagai kemudahan untuk bergerak ke satu kawasan dan kawasan yang lain. anggota juga hendaklah menyediakan guni pasir sebagai benteng semasa melakukan tembakan. bagi jalan atau bilik yang tidak digunakan pula dipasang jerangkap samar untuk mengelakkan serbuan musuh. 


menariknya, anggota wataniah skill juga telah didedahkan dengan satu tayangan video latihan seragan OBUA. oleh itu, para anggota lebih memahami dan mendapat gambaran jelas mengenai situasi sebenar perang OBUA..






post signature

5 comments:

Anonymous

best la dpt bljr OBUA..

Unknown

bagus2.. (y)

Anonymous

Deciding to buy online can result in a huge cost savings while providing you the best options for your hair care needs
today. As far as medical treatment is concerned,
it's often suggested to consult your doctor before any further proceeding. Both brands are popular in known hair salons and spas.

Visit my web site hair products

Anonymous

” The stepmother went over to the young “Jessie
James,” placed her hand under his chin, tilted his head upward,
looked him squarely in the eyes for a moment, and then turned
to her husband and said, “You are wrong.
As someone who believes in natural healing
methods more than the traditional medicine which has its own side effects,
I liked the fact that she focuses on natural methods of healing from yeast infection.
Also like many single parents, Sebastiao is hoping to share the bills
with her former spouse. The following year, at the age of thirty-eight, he matriculated at the Louisville Dental College in Kentucky, where he
remained until he was graduated. The delivery of
Linda Mc - Cartney sausage rolls package is usually in frozen form.


Feel free to surf to my webpage; krocket

Anonymous

According to coal miners can make from $56,000-$104,000 a year.

This running water will in fact speed up your removal of the water and with a simple
flip of the valve can add water to the fish tank.
Thanks for reading this article about Oregon gem mining on
Associatedcontent.

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)