CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 15, 2011

Bekas Tentera Mantapkan PDRM

Bekas Tentera Mantapkan PDRM

Oleh ROZIANAH RISMAN
pengarang@utusan.com.my

Bekas anggota tentera, Ros Mohamad Tarmizi Othman (kanan) dan
Md. Daud Mukri melihat anugerah yang diterima di Kuala Kubu Bharu, semalam.
KUALA KUBU BHARU 14 Mei – Pemikiran berasaskan strategi laut biru perlu diterapkan dengan lebih meluas di dalam agensi-agensi kerajaan bagi mencapai objektif di dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

Menurut Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar, strategi itu turut merangkumi program latihan asas dan pelaksanaan rondaan polis yang menggunakan kemudahan tentera.

“Justeru, PDRM telah mengaplikasikan pendekatan tersebut dengan mengadakan kerjasama dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ia melibatkan pengambilan bekas tentera untuk menjadi anggota polis bagi membekalkan anggota polis yang berpengalaman dalam jangka masa pendek,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ucapan sempena perbarisan tamat latihan siri pertama PLAK konstabel bagi bekas tentera di Maktab PDRM di sini, hari ini. Turut hadir, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Lee Chee Leong.

Menurut Khalid, berdasarkan sasaran pelan strategik lima tahun PDRM, pihaknya menyasarkan untuk melatih seramai 12,000 pelatih.

Pada majlis itu, Ros Mohamad Tarmizi Othman telah dianugerahkan Platun 1 Terbaik manakala Konstabel Md. Daud Mukri menerima Pelatih Keseluruhan Terbaik.

Menurut Khalid, berdasarkan sasaran pelan strategik lima tahun PDRM, pihaknya menyasarkan untuk melatih seramai 12,000 pelatih.

Sumber: Utusan Malaysia Online
post signature

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)