CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, March 11, 2011

Kuliah Sirah IIUM: Impian Saidina Umar Al- Khattab

Mencari Kualiti Pada Diri Individu Mahupun Organisasi

KULIAH SIRAH lagi anjuran bersama PEMBINA IIUM & Nadi@watan IIUM

Tarikh: 10 Mac 2011
Masa: 9.15pm
Tempat: IRK Seminar Room Ibnu Khaldun, Level 1
Tajuk: "IMPIAN UMAR Al-KHATTAB"
oleh Ustaz Syed Ahmad Israa' Syed Ibrahim al-Habshi
"Dengan Sirah Kita Hidup".

Kehadiran ahli-ahli daripada kelab Nadi@watan adalah memuaskan dengan kehadiran Presiden sendiri Pbt Elridzuan, board IT Pbt Syazwan, Ex-board Pbt Omar, Pbt Kamal, Pbt Nurul Hidayah, Sanz dan lain-lain dengan kehadiran ahli-ahli PEMBINA IIUM dan hadirin yang lainnya mencecah 60 orang.  Kuantiti kehadiran walaubagaimanapun tidaklah begitu penting daripada apa yang telah dapat dikongsikan bersama ustaz dan sahabat-sahabat di dalam dewan kuliah untuk dihayati dan diterjemah dalam kehidupan seharian kita.

Kita seharusnya menjadikan para Nabi/para sahabat/tokoh-tokoh Islam sebagai idola untuk dicontohi. Segala kualiti yang ada pada mereka adalah paling baik untuk diikuti untuk meninggikan kalimah ALLAH di dalam jiwa pemuda-pemudi zaman sekarang. Sebaliknya, bukanlah para artis atau pemain bola sepak yang dilihat didada majalah dan surat khabar itu, kualiti diri, cerita hidup, dan gaya pemakaian mereka dicontohi jika tidak menepati saranan Islam.

Kita haruslah mempunyai pendirian yang tegas dalam semua perkara agar tidak mudah menjadi seperti lalang yang tidak tahu kemana hala tujuan yang sebenar. Dalam memilih pemimpin juga kita harus mencari kualiti yang ada pada seseorang individu itu supaya kelab/organisasi yang bakal diterajui tidak disia-siakan. Begitu juga dalam sesebuah organisasi, perlu mempunyai matlamat, misi dan visi yang ingin dikejar dan berpegang teguh kepadanya supaya organisasi itu tahu apa yang ingin diperoleh pada sesuatu masa tertentu. 








Apa Kata Ahli Nadi@watan Yang Hadir...



post signature

1 comments:

Syahira@Chea

Belum berkesempatan lagi untuk pergi.. Inshallah.. cube di usahakan.. :D
TAHNIAH Untuk NADI@WATAN board 2011..
~pengisian rohani itu perlu.. :)

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)