CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, November 7, 2012

Tingkatan Mengajar Senjata

Muqaddimah Memulakan Sesuatu Kelas Senjata



Langkah Pertama

Skuad, duduk sedia! duduk senang! duduk sedia!

Assalamualaikum dan selamat pagi/petang semua sekali.

duduk senang!
(boleh mengarahkan untuk membuka topi hutan dan bertanyakan khabar/keadaan anggota)



Langkah Kedua

Saya perkenalkan diri saya, saya (No, Pkt, Nama) adalah sebagai jurulatih anda.
Pada pagi/petang ini, anda berpeluang lagi mempelajari senjata ............. iaitu pelajaran .........................................................................................

Langkah Ketiga

Sebelum saya meneruskan pelajaran pada pagi/petang ini, terlebih dahulu saya akan membahagikan anda kepada dua kumpulan besar. Apabila dapat nombor dari kanan nombor 1,2,3,.............12. 

No. 6! bangun! duduk!

No. 1 hingga No. 6, itu adalah kumpulan besar yang pertama, No.7 hingga No. 12, itu adalah kumpulan besar yang kedua.

Tujuan saya membahagikan anda kepada dua kumpulan besar adalah untuk memudahkan saya menggerakkan anda ke kiri kanan senjata semasa saya membuat pertunjukkan ataupun latihan di luar pondok skuad.

Apa yang saya mahu, kumpulan besar yang pertama, berada disebelah kiri senjata dan kumpulan besar yang kedua berada disebelah kanan senjata.

Setakat pembahagian kumpulan besar, ada apa soalan?
Kumpulan besar yang kedua, bangun! duduk!

Langkah Keempat

Sekarang tumpukan perhatian anda pada senjata yang berada di hadapan. Senjata disebelah kiri sekali adalah senjata No. 1 iaitu senjata latihan untuk anda, senjata No. 2 adalah senjata latihan untuk anda dan pertunjukkan bagi saya dan senjata No. 3 adalah senjata latihan untuk anda.

Langkah Kelima

Memandangkan senjata hanya ada 3 laras, maka di sini saya terpaksa membahagikan anda kepada beberapa kumpulan kecil. Apabila dapat No. 1,2,3, henti, dari kanan No! 1,2,3 henti! Itu adalah kumpulan kecil yang pertama. 1,2,3 henti! Itu adalah kumpulan kecil yang kedua. 1,2,3 henti! Kumpulan kecil yang ketiga. 1,2,3 henti! Kumpulan kecil yang keempat. 

Tujuan saya membahagikan anda kepada beberapa kumpulan kecil adalah untuk memudahkan saya menggerakkan anda ke belakang senjata semasa latihan pengendalian di luar pondok skuad nanti.

Apa yang saya mahu, anggota yang yang berteriak 1, akan mengendalikan senjata No. 1, anggota yang berteriak 2, akan mengendalikan senjata No.2 dan anggota yang berteriak 3, akan mengendalikan senjata No. 3.

Setakat pembahagian kumpulan kecil, apa ada soalan?
Kumpulan kecil ketiga, bangun! duduk!

Langkah Keenam

Keseluruhan pembahagian kumpulan besar dan kecil siapa ada soalan lagi?

Ingatan! Ingatan!
Anda dilarang sama sekali melintas di hadapan senjata semasa saya mahupun rakan anda membuat sesuatu pertunjukkan mahupun latihan demi untuk keselamatan kita bersama.
Anda dilarang bercakap-cakap semasa saya menyampaikan pelajaran.
(Boleh tambah apa-apa lagi ingatan)


Langkah Ketujuh

Bangun semua sekali!
Buat langkah keselamatan!

(Untuk Pelajaran 1 sahaja jurulatih mesti buat langkah keselamatan. Untuk pelajaran-pelajaran seterusnya bagi sesuatu jenis senjata, penuntut sudah boleh disuruh melakukan langkah keselamatan bagi semua senjata yang ada dihadapan kerana sudah mahir)
(Jurulatih seterusnya kembali ke pondok skuad dan akan memeriksa pouches setiap penuntut untuk memastikan tiada peluru hidup ataupun peluru blank disimpan oleh penuntut bagi tujuan keselamatan bersama)



duduk!

TUJUAN: Hendak mengajar kepada anda bagaimana ........................... dengan cara yang betul dan mengikut peraturan.

SEBAB: Sekiranya anda tidak tahu bagaimana hendak mengendalikan senjata ini, nescaya anda akan gagal mengendalikannya samaada dipondok skuad mahupun dilapang sasar.

DORONGAN: Oleh itu, semasa saya menyampaikan pelajaran ini nanti, apa yang saya mahu anda tumpukan sepenuh perhatian anda dengan penuh minat serta catatkan segala butir-butir yang difikirkan perlu sebagai bahan rujukan anda apabila pulang ke pasukan nanti.


Baik, sekarang saya akan masuk ke pertengahan pelajaran.

(Teruskan pelajaran senjata yang ingin diajar)
post signature

1 comments:

ursatabone

Wynn Resorts - HCM Hub
Get Wynn 거제 출장샵 Resorts, Limited (WYNN:NASDAQ) real-time stock quotes, 안양 출장샵 news, price and other 오산 출장마사지 vital information to help 김제 출장샵 you with 경상북도 출장샵 your stock trading, investing, and

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)