CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 14, 2011

Malaysian Battalion Membantu Pemuda Palestin

Malbatt bantu pemuda Palestin


Dr. Narresh memeriksa pemuda Palestin yang koma setelah ditembak
tentera Israel ketika menyertai demonstrasi sempena ulang tahun
Hari Nakbah di Lebanon 15 Mei lalu.
BERPANTANG maut sebelum ajal. Itu yang berlaku kepada seorang pemuda Palestin yang koma selepas ditembak tentera Israel ketika mengambil bahagian dalam demonstrasi ulang tahun Hari Nakba di selatan Lebanon 15 Mei lalu.

Ekoran kejadian itu, Tim Perubatan Batalion Malaysia (Malbatt) yang diketuai Pegawai Perubatan Kanan, Kapten Dr. S. Narresh dipertanggungjawabkan oleh Markas Pasukan Interim Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu di Lebanon (Unifil) untuk memberikan bantuan perubatan kepada pemuda tersebut.

Hari Nakba, yang disambut masyarakat Palestin pada 15 Mei setiap tahun adalah untuk memperingati pengusiran rakyat Palestin dari tanah air mereka setelah tertubuhnya negara haram Israel pada 14 Mei 1948.

Perarakan dan tunjuk perasaan dianjurkan di negara-negara jiran yang bersempadan dengan Israel terutama di Selatan Lebanon dan Syria di samping sambutan yang diadakan di tanah Palestin sendiri iaitu di Tebing Barat dan Semenanjung Gaza.

Pemuda Palestin berusia 23 tahun yang ditembak itu adalah pelajar American University of Beirut (AUB) di Lebanon dan telah mengikuti demonstrasi Hari Nakba di bandar Maroun Al Ras, yang terletak berhampiran Garisan Biru yang memisahkan Lebanon dengan Israel.

Semasa kejadian, tentera Israel telah melepaskan tembakan bertalu-talu ke arah penunjuk perasaan yang mengakibatkan 11 rakyat keturunan Palestin terbunuh dan 112 yang lain cedera termasuk pemuda Palestin berkenaan yang ditembak beberapa kali di belakang.

Tembakan itu menyebabkan dia mengalami kecederaan parah pada limpa dan buah pinggang kanan di samping kebocoran pada otot yang mengawal pernafasan.

Mangsa telah dikejarkan ke Hospital Bint Jbeil, berhampiran dengan lokasi kejadian dan doktor mendapati dia mengalami pendarahan dalaman serius di badan dan dada serta satu pembedahan kecemasan telah dilakukan untuk mengeluarkan buah pinggang, limpa serta menghentikan pendarahan di bahagian dada.

Namun masalah timbul kerana Hospital Bint Jbeil tidak mempunyai kepakaran untuk mengeluarkan serpihan-serpihan peluru yang melekat dekat dengan tulang belakang pemuda terbabit.

Bantuan perubatan daripada Unifil diperlukan bagi menyelamatkan nyawa pemuda itu. Dr. Narresh telah diminta membuat penilaian perubatan dan memantau keadaan pesakit bagi menentukan tindakan selanjutnya walaupun Bint Jbeil terletak di bawah tanggungjawab operasi pasukan Perancis.

Dr. Narresh kemudiannya menggerakkan Tim Perubatan Hadapan Malbatt 3 ke hospital itu. Setelah membuat penilaian dan mengambil kira keadaan pesakit yang masih koma, beliau membuat keputusan untuk memindahkan pesakit keesokan paginya menggunakan helikopter milik kontinjen Itali.

Pemuda tersebut kemudiannya selamat diterbangkan ke Beirut untuk rawatan lanjut. Kecekapan Tim Perubatan Hadapan Malbatt 3 dalam melakukan operasi itu mendapat perhatian pihak pemerintahan tertinggi Unifil.

Mereka melahirkan rasa bangga dan berterima kasih di atas tindakan pantas serta kerjasama yang telah diberikan oleh Malbatt 3 yang begitu profesional mengendalikan situasi tersebut.

Operasi itu turut dibantu Kapten Dr. Md. Ariff Md. Yusof sebagai Pegawai Perubatan dan bersama-sama 11 paramedik termasuk dua paramedik daripada Angkatan Bersenjata Diraja Brunei (ABDB).

Malbatt 3 yang berada di Tibnin iaitu Sektor Barat Unifil dijangka menamatkan misi pada Oktober ini.

Sumber: Utusan Malaysia Online
post signature

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)