CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, April 18, 2011

Cadangan Ahli Kelab Nadi@watan

Melaksanakan Yang Belum Terlaksana

**Sila klik gambar jika gambar lambat/tidak keluar untuk mudah membaca dan pembesaran.














 







 

Ulasan Admin:

Terima kasih atas kesemua cadangan (pujian mahupun kritikan) daripada ahli-ahli kelab. Kami sebagai wakil daripada Biro IT mewakili barisan board menerima dengan hati yang terbuka kerana sebagai manusia kita mudah melakukan kesilapan apatah lagi untuk memuaskan hati setiap seorang daripada individu. Dalam penyampaian maklumat, kami telah dan sedang cuba sedaya upaya memuaskan hati semua pihak melalui blog ini dan profile Nadiwatan Akaun. Barisan board semasa dan seterusnya akan berusaha meneliti cadangan-cadangan anda diatas untuk penambahbaikan aktiviti/program anjuran kelab terutamanya.

Sebahagian cadangan dilihat mempunyai pros and cons masing-masing. Kami akan mengulas beberapa cadangan diatas. Berkenaan info terkini, kami sentiasa mencuba sedaya upaya menyampaikannya melalui profile Nadiwatan Akaun di Facebook (A.S.A.P). Juga terdapat sebuah Group Nadi@watan Club di Facebook yang sedang digunakan sebaik mungkin untuk menyampaikan maklumat terbaru mengenai kelab dan latihan. Bagaimanapun profile-profile tersebut adalah "restricted" atau "friends only", bermaksud tiada orang yang bukan ahli kelab boleh lihat kandungan penuh dan komen di wall. Tujuan supaya fokus lebih tertumpu kepada penyampaian info kepada ahli-ahli daripada campur tangan orang luar seperti iklan-iklan, provokasi daripada kelab-kelab lain, dan sebagainya. Walaubagaimanapun, terpulang kepada anggota board Nadi@watan seterusnya untuk mengubah polisi tersebut mungkin atas alasan mempromosi wataniah dikalangan pelajar UIAM tetapi haruslah mempunyai "active moderator" sekiranya soalan-soalan diajukan oleh mereka. 


Gambar-gambar board sudah diuploadkan dan mendapat "positive feedback" daripada bekas-bekas board kelab Nadi@watan yang terdahulu melalui gambar board tenure masing-masing. 


Gambar trainers kelas CCWT dalam bentuk carta organisasi boleh diketahui melalui notice board di OR atau lihat gambar di bawah.

Caption album board daripada profile Nadiwatan Akaun di facebook.

Carta organisasi kelas CCWT.
Berkenaan elaun bagi latihan anggota wataniah di UIAM, ianya telah pun dihebahkan dan sedang dilaksanakan sepanjang tahun ini. Pemberi cadangan seharusnya aktif melibatkan diri kerana cadangan anda telah dikotakan. Latihan tempatan di UIAM sedang dijalankan dan akan memasuki fasa kedua latihan iaitu siri 12 hingga 24 bermula bulan September 2011 ini apabila semester 1 11/12 bermula. Kursus KADAR juga akan dilaksanakan mengikut jadual yang dirancang pihak daripada UIAM sendiri. Sila rujuk tarikh-tarikh bersangkutan di ruangan side bar blog ini. CO batalion 2, Lt Kol Alias Lisut juga ada mengatakan bahawa Kem Tahunan akan dilakukan khusus untuk Batalion 2 sahaja. Bagaimanapun tarikh masih belum diketahui dan harus merujuk kepada cuti semester UIAM yang bersesuaian memandangkan tahun ini jadual latihan dan kursus dilihat padat. Latihan berterusan pula akan diadakan pada bulan Mei ini. Sila rujuk gambar disebelah kiri atau ruangan bawah blog ini untuk mengetahui update. Jadi anggota-anggota wataniah UIAM masih berpeluang menyertai latihan-latihan ini. Sila berhubung dengan Biro training dari semasa ke semasa untuk maklumat lanjut jika berlaku sebarang perubahan maklumat.

Untuk makluman, kami telah cuba sedaya upaya mencari anggota wataniah di UIAM, tetapi memerlukan kerjasama daripada ahli-ahli dalam "friend list" profile Nadiwatan Akaun untuk "suggest as friend" kepada mana-mana anggota wataniah samaada skill mahupun non-skill. Kami generasi baru tidak berapa mengenali ahli-ahli yang lama dan medium komunikasi ini adalah inisiatif untuk kita saling berinteraksi dan mengenali antara satu sama yang lain. Walaubagaimanapun, bagi generasi seterusnya selepas kami iaitu anggota-anggota rekrut, kami berusaha menggalakkan mereka yang mana mempunyai akaun facebook untuk mencari profile Nadiwatan Akaun sebagai alternatif mendapatkan info program/latihan/mesyuarat/maklumat mengenai kelas CCWT/ dan perkongsian maklumat yang lain dan sekaligus mengumpulkan dan merapatkan komunikasi antara anggota nonskill dan skill.


Mengenai aktiviti-aktiviti tidak formal di Mahallah Salahuddin Al-Ayyubi, ianya tertakluk kepada rancangan antara anda sendiri. Kelab tidak menggalakkannya kerana telah berlaku insiden salah faham antara seorang pelajar "non-uniform based" yang turut tinggal di mahallah tersebut yang mendakwa percampuran antara lelaki dan perempuan di dalam uniform bodies terlalu ketara (kami tidak menunding jari kepada anggota Suksis, Palapes mahupun Wataniah sendiri)

Walaubagaimanapun, aktiviti-aktiviti riadah seperti badminton, basketball, futsal dan sebagainya masih boleh dilakukan di kawasan mahallah tanpa melibatkan percampuran atas inisiatif kumpulan anda sendiri. Aktiviti-aktiviti sepanjang tahun yang telah dirancang oleh AJK/board kelab Nadi@watan boleh disertai oleh anggota wataniah UIAM skill dan nonskill keseluruhannya.

Aktiviti formal dan informal lain yang melibatkan penyertaan anggota wataniah UIAM sepanjang 2 tahun yang lepas adalah seperti berikut:


  • Melawat muzium Tentera Darat, PD, Negeri Sembilan.(skill)
  • Melawat muzium Perang Pulau Pinang.(skill)
  • Melawat Istana Alam Shah, Klang. (MRC SAA-> Wataniah, Suksis dan Palapes)
  • Permainan Paint Ball di Muzium perang dan Alang Sendayu.
  • Iron Man berkonsepkan Explorace.(nonskill & skill)
  • Jemputan ke program Malaysia Hari Ini(MHI). (nonskill & skill)
  • Konvoi ke Perkahwinan Jurulatih CCWT - Lkpl Hud dan Pasangan.
  • Barbeque kelas-kelas CCWT di cafe Mahalah Salahuddin. 
  • Iftar dan Solat hajat. (nonskill & skill)
  • Kuliah Sirah UIAM anjuran Kelab Nadi@watan dan PEMBINA. (nonskill & skill)
  • Self-Organised Picnic. 
  • Kelas Tempur Tanpa Senjata(TTS). (nonskill & skill)

Masalah yang utama dihadapi pentadbiran kelab ialah anggota yang memberi cadangan itu sendiri tidak melibatkan diri. Bagaimana agaknya sambutan anggota-anggota yang lain jika cadangan anda sendiri, anda tiada dalam menjayakannya?. Sebagai contoh, ramai anggota wataniah lama dan baru inginkan latihan di UIAM mendapat elaun tetapi apabila telah ditunaikan masih tiada perubahan daripada segi penglibatan. Contoh lain, pada tahun 2010 Pbt Umar Ismail sebagai anggota board ketika itu cuba untuk membawa TTS ke dalam UIAM. Tetapi sambutan anggota agak mengecewakan. Bahkan aktiviti yang melibatkan peringkat Mahallah seperti Hari Keluarga, sambutan daripada anggota wataniah sendiri tidak memberangsangkan jika dibandingkan dengan kadet-kadet polis dan palapes udara. Sepatutnya kita menunjukkan rasa semangat untuk bekerjasama antara unit-unit beruniform dan bukan hanya pandai berkata-kata dan habis dihujung lidah.

Mini library telah diwujudkan di Operation Room(OR) dan terdapat pelbagai jenis majalah tentera darat daripada Majalah Tempur, Perajurit, dan sebagainya yang boleh menambahkan lagi ilmu pengetahuan berkenaan ketenteraan kepada anggota wataniah UIAM. Jika ingin meminjam dan membaca di bilik anda sendiri, anda boleh berhubung dengan Biro Education and Tarbiyyah(ENT) untuk urusan peminjaman kerana OR selalunya berkunci dan anggota pastinya tiada masa untuk duduk lama di dalam OR untuk membaca dengan lebih mendalam.

Jika anggota terlupa nombor tentera atau Tarikh Tamat Perkhidmatan(TTP / ROD), jangan risau, kami mempunyai senarai nama, maklumat dan kekuatan anggota-anggota wataniah di UIAM. Rujuk Biro Human Resource and Development(HRD) atau Biro Information Technology(IT), atau pergi ke OR di Transportation unit dan rujuk di wall besar di dalamnya dengan berhubung dengan Quartermaster(QM) kerana OR berkunci.

Cadangan-cadangan lain dilihat boleh dipertimbangkan AJK/board pada sesi yang seterusnya apabila mereka membaca cadangan-cadangan yang anggota-anggota telah utarakan seperti diatas. 

Kami Biro IT hanya mampu menyampaikan apa-apa maklumat terkini mengenai kelab Nadi@watan dan Rejimen 515 Askar Wataniah seberapa pantas yang mungkin agar anda semua dapat membantu menyebar dan mengajak skuad-skuad anda untuk menyertai program/latihan yang telah dirancang. Kami berharap agar anggota-anggota Nadi@watan lebih "PROACTIVE" untuk mendapatkan maklumat memandangkan kita sekarang boleh mendapatkan maklumat mengenai Nadi@watan walau dimana kita berada sekalipun, walau jauh di kampung di Perlis, Terengganu, Sabah, Sarawak dan sebagainya dengan melayari Blog Kelab Nadi@watan dan profile Nadiwatan Akaun. Jadi tiada alasan maklumat tidak sampai dan anda terasa disisihkan. Sebaiknya ialah anda wajib mendapatkan nombor telefon setiap AJK (Head/Assistant) biro dalam kelab Nadi@watan atau AJK sesebuah program Nadi@watan untuk apa-apa maklumat terkini dan membuat follow up dengan mereka secara terus kerana mereka lebih mengetahui sebarang maklumat terkini. 

Sebarang cadangan dan komen lanjut, sila utarakan diruangan komen dibawah. Terima kasih.

post signature

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan sebarang komen disini, terima kasih.
(Sila guna nama sebenar anda ataupun nama yang boleh dikenali oleh kesemua anggota AW UIAM.)